Przewodnik po obowiązkach po założeniu własnej działalności gospodarczej

Rozpoczęcie działalności gospodarczej może być wyzwaniem. Przedstawimy przegląd obowiązków osób samozatrudnionych - od podatków i księgowości, przez płatności ubezpieczeniowe i rejestrację, po planowanie i rozwój biznesu. Dowiedz się, o czym nie zapomnieć po założeniu firmy.


Zacznij terminowo opłacać ubezpieczenie społeczne i zdrowotne

Rejestrując się jako osoba samozatrudniona w biurze licencjonowania handlu, zarejestrowałeś się również do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, które są obowiązkowymi płatnościami (zwanymi opłatami). Podczas gdy Twój pracodawca opłaca je w imieniu Twoich pracowników, jako osoba samozatrudniona musisz opłacać je samodzielnie.

Podobnie jak w przypadku podatku dochodowego, wysokość opłaty zależy od zysków i tego, czy prowadzisz główną czy dodatkową działalność:

Samozatrudnienie dla głównej działalności

Główna działalność to działalność w pełnym wymiarze godzin. Płacisz ubezpieczenie społeczne i zdrowotne od pierwszego miesiąca. Jakie są minimalne zaliczki?

Zaliczka na składki ubezpieczeniowe 2024 2025
Społeczne 3 852 CZK 3 399 CZK dla nowych osób samozatrudnionych (nowe* - obniżony depozyt)

4 759 CZK dla osób prowadzących stałą działalność na własny rachunek
Zdrowie 2 968 CZK 3 143 CZK
Razem 6 820 CZK 6 542 CZK (nowe osoby samozatrudnione)

7 902 CZK (osoby samozatrudnione na stałe)

* Począwszy od 2025 r. nowe osoby samozatrudnione będą płacić obniżone składki na ubezpieczenie społeczne. Ulga ta ma zastosowanie w pierwszych trzech latach prowadzenia działalności (rok rozpoczęcia + kolejne dwa lata), jeśli nigdy nie prowadziłeś działalności w ciągu ostatnich 20 lat.


Kiedy i jak prawidłowo opłacać składki?

  • Termin płatności zaliczki na ubezpieczenie zdrowotne to zawsze 8 dzień kolejnego miesiąca do kasy chorych.
  • Wystarczy mieć opłacone ubezpieczenie społeczne do końca miesiąca na konto właściwego okręgowego urzędu ubezpieczeń społecznych.
  • Przykład: Jeśli rozpocząłeś działalność w lutym, musisz opłacić składki na ubezpieczenie społeczne do końca miesiąca, a ubezpieczenie zdrowotne najpóźniej do 8 marca.

Należy pamiętać, że płatności te są również obowiązkowe dla obcokrajowców prowadzących działalność gospodarczą w Czechach.


Osoby samozatrudnione w przypadku działalności dodatkowej

Działalność dodatkowa jest postrzegana jako forma uzyskania dodatkowego dochodu i dlatego nie płaci się składek w pierwszym roku prowadzenia działalności. Najczęściej ludzie prowadzą działalność dodatkową będąc zatrudnionymi lub jako osoby, za które państwo płaci ubezpieczenie (np. emeryci, studenci poniżej 26 roku życia, osoby przebywające na urlopie rodzicielskim itp.)

  • Ubezpieczenie zdrowot ne: jako zatrudniony przedsiębiorca nie płacisz składek na ubezpieczenie zdrowotne. Płacisz je tylko w jednej zryczałtowanej kwocie, jeśli po złożeniu rocznego zaświadczenia o dochodach okaże się, że zalegasz ze składkami. Inne osoby samozatrudnione prowadzące działalność poboczną po pierwszym roku płacą zaliczki, które obliczają na podstawie rocznego zeznania.
  • Ubezpieczenie społeczne: zostaniesz oceniony retrospektywnie i zapłacisz minimalną miesięczną zaliczkę za następny rok (za rok 2025 za działalność dodatkową w wysokości 1 496 CZK). Ale tylko wtedy, gdy zysk brutto (tj. dochód pomniejszony o powiązane wydatki) przekroczy decydującą kwotę (w 2025 r. kwota ta wynosi 111 736 CZK).

WSKAZÓWKA: Nie zapomnij również złożyć zeznania o dochodach i wydatkach w Urzędzie Ubezpieczeń Społecznych oraz zeznania o podstawie opodatkowania w swojej kasie chorych w ciągu 30 dni od złożenia zeznania podatkowego.

Dokumenty te są wykorzystywane do obliczania nadpłat lub niedopłat ubezpieczenia za ubiegły rok oraz do określania miesięcznych składek na następny rok. Nawet jeśli płacisz miesięczne składki, dobrym pomysłem jest odłożenie części środków w ciągu roku, być może na koncie oszczędnościowym, na wypadek konieczności dokonania większej płatności ryczałtowej po złożeniu zeznań.


Zastanów się, czy podatek liniowy jest dla Ciebie opłacalny

Oprócz opłacania składek oddzielnie, możesz zdecydować się na " podatek liniowy". W jego ramach płacisz co miesiąc stałą kwotę (8 716 CZK w 2025 r.), niezależnie od tego, ile faktycznie zarabiasz. Kwota ta obejmuje ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne i podatek dochodowy.

Zaletą jest to, że nie musisz składać zeznania podatkowego (jeśli spełniasz warunki podatku liniowego). Może to być jednak nieopłacalne dla przedsiębiorców o niskich dochodach - na przykład, jeśli zarabiasz 200 000 CZK rocznie, w 2025 r. zapłacisz 104 592 CZK zryczałtowanego podatku, co stanowi ponad połowę Twojego dochodu. Jest to szczególnie opłacalne dla osób, których roczny dochód wynosi od 700 000 do 2 000 000 CZK i które korzystają z minimum ulg podatkowych.

Do podatku zryczałtowanego należy zarejestrować się w momencie zakładania działalności gospodarczej lub do 10 stycznia danego roku. Konkretna kwota płatności zostanie następnie ustalona poprzez wprowadzenie jednego z trzech przedziałów w zależności od obrotu.


Jak poradzić sobie z podatkami i księgowością

Jako osoba samozatrudniona (która nie korzysta z systemu podatku liniowego), jesteś zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego. Zastanów się, w jaki sposób będziesz obliczać swoje wydatki.

Jakie są sposoby opodatkowania osób samozatrudnionych?

W zależności od charakteru prowadzonej działalności i sytuacji finansowej, prawdopodobnie wybierzesz jedną z dwóch pierwszych metod opodatkowania osób samozatrudnionych w ustawie o podatku dochodowym:

  • 1

    Zryczałtowane wydatki

    Najprostsza forma, w której ewidencjonuje się wyłącznie przychody i należności, jest szczególnie odpowiednia dla właścicieli małych firm. Nie musisz rejestrować wydatków, odliczasz je jako procent rzeczywistego rocznego dochodu. Kwota wydatków zależy od branży - rzemieślnicy i rolnicy mogą odliczyć do 80% zryczałtowanych wydatków, podczas gdy w przypadku innych branż jest to 60%. Dochody z innej działalności gospodarczej i dochody z wynajmu mają jeszcze niższy procent (odpowiednio 40% i 30%).

    Przykład: rzemieślnik z dochodem w wysokości 500 000 CZK może ubiegać się o ryczałt w wysokości 80%, czyli 400 000 CZK. Jeśli jego rzeczywiste wydatki przekraczają 400 000 CZK, skorzystałby z rejestracji podatkowej, która pozwala mu odliczyć wszystkie koszty.

  • 2

    Ewidencja podatkowa

    Forma ewidencji, która daje podstawowy przegląd dochodów, wydatków, aktywów i pasywów. Ze względu na swoją prostotę i przejrzystość jest odpowiednia dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i mniejszych firm. Wadą jest konieczność przechowywania wszystkich dokumentów i prowadzenia ich ewidencji.

  • 3

    Księgowość

    Jako osoba samozatrudniona możesz dobrowolnie wybrać trzecią opcję - prowadzenie księgowości (jej wymagania reguluje ustawa o rachunkowości). Chociaż metoda ta pozwala na ubieganie się o szerszy zakres wydatków, nie jest ona opłacalna dla większości osób samozatrudnionych ze względu na wysokie koszty jej przetwarzania. Księgowość stanie się dla Ciebie obowiązkowa dopiero wtedy, gdy Twoje obroty przekroczą 25 milionów CZK rocznie.

Jak obliczyć podatek dochodowy i złożyć zeznanie podatkowe?

Podstawowa stawka podatku dochodowego od osób fizycznych wynosi 15% i jest obliczana od zysku (różnicy między przychodami a wydatkami). Jeśli jednak Twój dochód przekracza 1 676 052 CZK rocznie (tj. 36-krotność średniego wynagrodzenia w 2025 r.), będziesz podlegać wyższej stawce podatkowej w wysokości 23%.

Każda osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą jest zobowiązana do złożenia zeznania podatkowego, które podsumowuje wszystkie dochody i wydatki za ubiegły rok i służy do obliczenia podatku dochodowego. Zeznanie podatkowe należy złożyć elektronicznie za pośrednictwem portalu My Tax Portal lub skrzynki danych do 2 maja każdego roku. Należy również uregulować wszelkie zaległości podatkowe.

WSKAZÓWKA: Nie zapomnij skorzystać z obniżki podatku dochodowego poprzez ulgi podatkowe. Są one odliczane tylko od obliczonej kwoty podatku, którą powinieneś zapłacić rządowi. W ten sposób zapłacisz mniej lub nawet nic. Ulga podatkowa (2 570 CZK miesięcznie) jest dostępna dla wszystkich osób, ale inne ulgi zależą od stanu rodzinnego lub zdrowotnego.

Inną opcją są odliczenia, które zmniejszają podstawę opodatkowania. Zazwyczaj są to prezenty, odsetki od kredytu hipotecznego lub płatności za ubezpieczenie emerytalne lub na życie, jeśli spełniasz wymogi prawne.

Jeśli znajdziesz błąd w swoim zwykłym zeznaniu podatkowym, możesz złożyć tzw. poprawione zeznanie. Jeśli jednak urząd skarbowy wykryje błąd, będziesz musiał złożyć dodatkowe zeznanie.

Czy wiesz, że wcześniej osoby samozatrudnione musiały rejestrować się w urzędzie skarbowym do celów podatku dochodowego? Obecnie obowiązek ten dotyczy wyłącznie osób prawnych. Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą wypełniają swoje zobowiązania prawne wobec urzędu skarbowego, składając zeznanie podatkowe.

Czy opłaca się być płatnikiem VAT?

Podatnikiem VAT można zostać dobrowolnie lub obowiązkowo - jeśli obroty w roku kalendarzowym przekroczą 2 miliony koron. Chociaż administracja podatkiem VAT jest bardziej skomplikowana, może być bardziej korzystne, aby stać się dobrowolnym płatnikiem VAT w następujących sytuacjach, na przykład:

  • Kupujesz większość swoich towarów lub usług od płatników VAT.
  • Twoi klienci są w większości płatnikami VAT.
  • Prowadzisz również handel zagraniczny.
  • Kupujesz towary lub usługi z podstawową stawką VAT, ale sprzedajesz z obniżoną stawką 12%.
  • Planujesz zakup wartościowych aktywów.

Szczególną formą podatnika VAT jest osoba zidentyfikowana. Pod pewnymi warunkami jest to przedsiębiorca, który handluje za granicą. Może to być właściciel sklepu internetowego sprzedający towary za granicą lub grafik freelancer, który płaci za reklamę na Instagramie lub licencjonuje zagraniczny program.


Dowiedz się, jak prawidłowo wystawiać dokumenty

Niezależnie od tego, czy jesteś płatnikiem VAT, czy nie, fakturowanie jest integralną częścią prowadzenia działalności gospodarczej. Główną różnicą jest ilość informacji, które muszą znaleźć się na dokumencie.

Jakie informacje należy wypełnić na dokumentach?

  • 1

    Osoby niebędące płatnikami VAT

  • Zgodnie z ustawą o licencjach handlowych są oni zobowiązani do wystawienia , na żądanie klienta, dowodu sprzedaży towarów lub świadczenia usług w postaci faktury lub paragonu. Muszą one zawierać podstawowe informacje o sprzedaży - takie jak data, opis towaru lub usługi oraz cena.

    W przypadku sprzedaży produktów specjalnych (np. używanych, wadliwych) należy to zaznaczyć na dokumencie.

  • 2

    Płatnicy VAT

  • Wystawiają te same dokumenty, ale dodatkowo podają informacje o kwocie lub stawce podatku od wartości dodanej. Są to tak zwane dokumenty podatkowe, a ich wymagania reguluje ustawa o podatku od towarów i usług.

Dwa rodzaje dokumentów są najbardziej powszechne dla podatników VAT:

Uproszczony dokument podatkowy może być wystawiony dla kwot do 10 000 CZK z VAT, niezależnie od tego, czy jest to płatność gotówkowa, czy płatność z góry. Musi on zawierać:

  • identyfikację sprzedawcy,
  • numer VAT sprzedawcy,
  • numer rejestracyjny dokumentu
  • opis dostarczonych towarów/usług
  • datę wystawienia dokumentu i datę dostawy podlegającej opodatkowaniu,
  • cenę jednostkową bez podatku i rabatu,
  • cenę z VAT i stawkę VAT.

Ponadto, aktualny dokument podatkowy musi zawierać dane identyfikacyjne nabywcy, w tym numer VAT, podstawę opodatkowania VAT, kwotę VAT zaokrągloną do korony, cenę jednostkową bez VAT oraz ewentualny rabat nieuwzględniony w cenie jednostkowej.

Jakie są możliwości wystawiania faktur?

Istnieje kilka sposobów i narzędzi wystawiania faktur:

  • Fakturowanie ręczne - odpowiednie, jeśli wystawiasz minimalną liczbę faktur. Wadą jest czasochłonność i wyższy poziom błędów.
  • Aplikacja do fakturowania online - aplikacja do fakturowania umożliwia wystawianie faktur z dowolnego miejsca. Zazwyczaj można je powiązać z księgowością i bankowością, dzięki czemu wszystkie dokumenty znajdują się w jednym miejscu (np. Fakturoid, mPohoda...).
  • Programy księgowe - zapewniają kompleksowe rozwiązanie do prowadzenia księgowości, a możliwość wystawiania faktur jest tylko jedną z wielu funkcji. Dla freelancerów oprogramowanie księgowe jest w większości przypadków zbędne.

Zacznij korzystać ze skrzynki danych

Po założeniu firmy państwo automatycznie utworzy skrzynkę danych - bezpieczną przestrzeń online do komunikacji z władzami. Skrzynka danych jest obowiązkowa dla wszystkich firm i można ją bezpłatnie skonfigurować i używać do komunikacji z władzami.

Można go używać na przykład do wysyłania raportów do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, zakładu ubezpieczeń zdrowotnych lub do składania zeznań podatkowych. Aby się zalogować, można użyć dokumentu tożsamości obywatela lub danych dostępowych otrzymanych po założeniu firmy w kopercie z żółtym paskiem.

Jeśli nie otrzymasz listu, dane dostępowe zostaną wyświetlone na ekranie telefonu lub komputera po zalogowaniu się do portalu skrzynki danych za pomocą Citizen Identity. Drugą opcją jest złożenie wniosku osobiście w punkcie Czech POINT, gdzie po weryfikacji tożsamości otrzymasz nowe dane.

Pamiętaj, aby aktywować skrzynkę pocztową w ciągu 15 dni - dostęp można znaleźć na portalu obywatelskim lub na stronie Mojedatovaschranka.cz.


Uważaj na oszustów

Wkrótce po nabyciu zawodu prawdopodobnie zaczniesz otrzymywać listy z prośbą o zapłatę lub załączenie weksla dotyczącego rejestracji w różnych rejestrach, rejestracji w Izbie Handlowej itp. Pod względem formy i wyglądu starają się sprawiać wrażenie, że są instytucją państwową, której trzeba zapłacić. Jednak Urząd Licencjonowania Handlu nie pobierałby pieniędzy w ten sposób. To prywatne firmy wykorzystują niewiedzę przedsiębiorców w zakresie obowiązkowych płatności.

Można jednak również spotkać się z oszustwami na przedsiębiorcach wprzestrzeni online. Dlatego należy zabezpieczyć swoje dane i uważać na wyrafinowane ataki, które mogą pozbawić nas pieniędzy.


Planuj i rozwijaj swój biznes

Stwórz biznesplan

Jeśli nie masz jeszcze biznesplanu, warto pomyśleć o rozwoju swojej firmy od samego początku. Aby wskazać ci właściwy kierunek, biznesplan powinien zawierać jasne i mierzalne cele (zwane celami SMART), aby śledzić twoje postępy.

Jeśli nie wiesz, jak zacząć, spróbuj stworzyć prosty plan w formie przejrzystego arkusza kalk ulacyjnego przy użyciu metody Lean Canvas.

W naszych bezpłatnych szablonach do pobrania znajdziesz darmowy przykładowy biznesplan i metodę Lean Canvas.

Wykorzystaj zarządzanie projektami

Na początku działalności warto skupić się na procesach, aby zaoszczędzić czas i pieniądze. Możesz przyspieszyć i uprościć swoją pracę, digitalizując dokumenty papierowe, niezależnie od tego, czy są to faktury, umowy czy inne ważne dokumenty.

Ponadto dzięki oprogramowaniu do księgowości online nie musisz śledzić terminów płatności ani pamiętać o ważnych płatnościach - system zajmie się tym za Ciebie, dzięki czemu możesz skupić się na ważniejszych rzeczach.

Warto również skorzystać z narzędzi do zarządzania projektami, takich jak Caflou, Asana lub Freelo, w których można jasno określić, co należy zrobić, kto nad czym pracuje i kiedy zadania są należne.

Zapewnia to widoczność i kontrolę nad pracą, a także pewność, że nic ważnego nie wymknie się spod kontroli. Dzięki temu wiesz również, gdzie jest miejsce na ulepszenia i co możesz poprawić, aby Twoja praca była bardziej wydajna.

Przyciąganie klientów za pomocą marketingu

Nie zapominaj o marketingu, który jest kluczem do szerzenia świadomości swojej marki i oferty. Zdefiniuj i dotrzyj do właściwej grupy docelowej, zbuduj społeczność.

Planując strategię, nie możesz obejść się bez marketingu mix, czyli zestawu powiązanych ze sobą narzędzi - obszarów, które pomogą Ci myśleć kompleksowo o Twojej ofercie, ale także procesach.

Proś o informacje zwrot ne, które pomogą Ci ulepszyć Twoje usługi lub produkty.

WSKAZÓWKA: Przeczytaj ten artykuł o tym , jak uniknąć typowych błędów przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej, w tym pytania przewodnie dotyczące budowania wizji biznesowej.


Załatwimy za Ciebie wszystkie formalności

W trakcie prowadzenia działalności gospodarczej prawdopodobnie przekonasz się, że sukces zależy nie tylko od dobrego pomysłu i zdolności do świadczenia wysokiej jakości usług lub produktów, ale także od sprawnej obsługi podatkowej i prowadzenia dokumentacji. Może to znacznie zmniejszyć zobowiązania podatkowe i zaoszczędzić znaczne kwoty.

Niemasz czasu na przeglądanie wielu informacji lub śledzenie terminów składania wniosków? Skontaktuj się z nami, z przyjemnością przygotujemy Twoje zeznanie podatkowe. Skontaktuj się z nami za pomocą poniższego formularza.

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Wiadomości z naszego bloga