Jak i po co tworzyć biznesowy plan finansowy

Masz w głowie świetny pomysł na biznes? Zanim zaczniesz działać, stwórz podstawowy plan finansowy. Pomoże ci on określić koszty rozpoczęcia działalności, oczekiwany dochód i szacunkowy zysk. W dłuższej perspektywie ułatwi ci to efektywne zarządzanie finansami.

Do czego służy plan finansowy?

Plan finansowy to liczbowe przedstawienie planu biznes owego - zarówno przed rozpoczęciem działalności, jak i w jej trakcie. Stanowi on ważny element biznesplanu.

Dobre planowanie finansowe

  • Pomoże ci oszacować przychody i wydatki biznesowe oraz lepiej reagować na wahania;
  • podpowiedzieć, czy rozpoczęcie konkretnego projektu ma sens i jak najlepiej go sfinansować;
  • ułatwi podjęcie decyzji między wieloma opcjami projektu/inwestycji/produktu;
  • zwiększenie stabilności finansowej i wsparcie w nieoczekiwanych sytuacjach kryzysowych.

Bez planu finansowego nie można się obejść nawet w przypadku chęci skorzystania z zewnętrznych źródeł finansowania (od banku, inwestora czy partnera biznesowego).

Co powinien zawierać plan finansowy?

Plan finansowy nie musi być skomplikowany. Można na przykład użyć arkusza kalkulacyjnego Excel do zaplanowania przychodów i wydatków w podziale na miesiące, a następnie śledzić ich faktyczny rozwój. Oprócz oszacowania przyszłych zysków lub strat, uzyskasz również doskonały przegląd źródeł finansowania swojej działalności.

W miarę rozwoju firmy możesz również sięgnąć po odpowiednią aplikację księgową. Pomoże ci ona zautomatyzować planowanie finansowe i przetworzy dla ciebie niezbędne raporty.

Podstawowy plan finansowy obejmuje:

1/ Dochód (sprzedaż)

Oszacuj, ile jakich towarów możesz sprzedać i po jakiej cenie. W przypadku usług opiera się to na stawce godzinowej lub liczbie klientów. W przypadku sprzedaży online lub szerokiej gamy produktów, określ średnią wielkość zamówienia i liczbę zamówień, które powinieneś złożyć.

Przychody obejmują jednak kapitał początkowy, a także dochody ze źródeł zewnętrznych - np. pożyczki, dotacje, odsetki od depozytów itp.

2/ Wydatki (koszty)

Wydatki lub koszty są łatwiejsze do określenia niż dochody. Możesz faktycznie obliczyć, ile będzie Cię kosztować rozpoczęcie działalności, a także regularne miesięczne płatności lub przyszłe inwestycje.

Podziel swoje wydatki na stałe (płacisz je co miesiąc, niezależnie od tego, czy coś sprzedajesz, czy nie) i zmienne (rosną wraz z wielkością produkcji lub świadczonych usług).

Nie zapomnij też o ubezpieczeniach i zaliczkach na podatek, które zapłacisz w przyszłości, a także o planie rezerw finansowych na pokrycie wszelkich kar, poważnych napraw lub utraty sprzedaży w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń.

Szczególną kategorią są środki trwałe. Można je traktować jako jednorazową inwestycję w określonej kwocie, ale z perspektywy księgowej wchodzą one w koszty stopniowo poprzez amortyzację.

3/ Zysk lub strata

Jeśli przychody przewyższają wydatki, w danym okresie osiągnięto zysk. W przeciwnym razie poniesiesz stratę, która zmniejszy Twój kapitał.

Pamiętaj, aby wybrać odpowiedni okres do obliczenia zysku lub straty - najlepiej w ujęciu miesięcznym i rocznym. W przypadku firm sezonowych należy również ocenić miniony kwartał lub sezon.

Nierzadko zdarza się, że firmy rozpoczynające działalność, a zwłaszcza startupy, są na minusie przez kilka pierwszych miesięcy, a nawet lat. W rzeczywistości uruchomienie i początkowy rozwój firmy często wymaga większych inwestycji. Nie musisz martwić się o straty, jeśli masz dobrze opracowany plan finansowy - wtedy wiesz, ile czasu powinno zająć pochłonięcie straty i kiedy inwestycja zacznie się zwracać.

Aby upewnić się, że Twój zysk dobrze wypada w różnych okresach, powinieneś obliczyć kwotę zysku przed opodatkowaniem. Planując wydatki, należy jednak pamiętać o stopniowym odkładaniu środków na przyszły podatek (osoby samozatrudnione płacą 15% podatku dochodowego, a korporacje 21%).

PORADA: Czy wiesz jak obliczyć zysk swojej firmy? Powiemy ci, jak to zrobić - w tym wyjaśnimy rodzaje zysków, takie jak EBT, EBITDA i inne.

4/ Przegląd przepływów pieniężnych

Dochody i wydatki są przydatnymi miernikami do szacowania przyszłych zysków lub strat. Nie mówią jednak nic o tym, ile gotówki faktycznie masz na koncie lub w kasie, ani ile i kiedy faktycznie musisz zapłacić swoim dostawcom.

Rachunek przepływów pieniężnych ujmuje:

  • Przychody, które są generowane w miarę dodawania środków do gotówki lub konta bankowego;
  • wydatki, które z kolei odpowiadają utracie środków w momencie płatności.

Firma z dużą sprzedażą może czasami łatwo zgłosić stratę właśnie z powodu niedopasowania w przepływie środków pieniężnych.

W ramach planowania finansowego spróbuj również opracować plan przepływu środków pieniężnych w programie Excel w oparciu o termin płatności każdej faktury i częstotliwość, z jaką klienci płacą - czy jest to natychmiast po zakupie, czy też mają odroczoną płatność? Uwzględnij wszelkie powtarzające się wydatki i nie zapomnij o przyszłych inwestycjach i płatnościach, które sam płacisz z częstotliwością inną niż miesięczna. Czy liczysz na zwroty lub dodatkową gwarancję, która stanie się widoczna dopiero w dłuższej perspektywie? Są to elementy, które wpływają na przepływy pieniężne.

Kiedy i na jak długo sporządzany jest plan finansowy?

Zalecamy sporządzenie planu finansowego przed rozpoczęciem działalności i aktywne korzystanie z niego nawet w firmie o ugruntowanej pozycji.

Przed rozpoczęciem działalności plan nie musi być skomplikowany pod względem treści lub przetwarzania. Wystarczy arkusz kalkulacyjny, najlepiej z podziałem na miesiące, i podstawowy budżet:

Wydatki / koszty Przychody / sprzedaż
Szacunkowy koszt rozpoczęcia działalności, zazwyczaj:
  • Koszty rozpoczęcia działalności;
  • Koszty remontu lokalu;
  • wyposażenie w meble i sprzęt;
  • koszty strony internetowej lub sklepu internetowego;
  • początkowy marketing;
  • zakup towarów lub surowców na rozpoczęcie działalności.
Wykaz kapitału, który zostanie wykorzystany do sfinansowania działalności, najlepiej w podziale na:
  • kapitał własny (wkłady gotówkowe i bezgotówkowe od właścicieli);
  • zasoby zewnętrzne (pożyczki od banków, inwestorów, partnerów biznesowych itp.)
Oszacowanie miesięcznych kosztów operacyjnych:
  • czynsz, leasing;
  • wynagrodzenia, w tym opłaty i podatki;
  • energia;
  • ubezpieczenie;
  • uzupełnianie zapasów lub materiałów;
  • subskrypcje oprogramowania i aplikacji;
  • rutynowe sprzątanie itp.
Szczegółowe oszacowanie sprzedaży, które najlepiej pasuje do rodzaju prowadzonej działalności:
  • Liczba sprzedawanych przedmiotów;
  • ilość oferowanych usług;
  • liczba klientów i średnia wielkość zamówienia itp.
= Zysk przed opodatkowaniem
Zysk oblicza się jako różnicę między przychodami a wydatkami. Na początku działalności możesz nawet wykazywać stratę przez kilka miesięcy z powodu początkowych inwestycji.

Podobnego planu można użyć w trakcie prowadzenia działalności, z tą różnicą, że można już pracować z własnymi danymi historycznymi, więc będzie on bardziej dokładny.

Zalecamy porównywanie tworzonego planu finansowego co najmniej raz w miesiącu z rzeczywistymi wynikami, aby móc reagować na wahania i zmiany w odpowiednim czasie.

Jeśli chodzi o horyzont czasowy, możesz zbudować plan finansowy:

  • Krótkoterminowy: jeśli dopiero rozpoczynasz działalność lub myślisz o nowym projekcie i pracujesz z szacunkami. Horyzont planowania wynosi zazwyczaj kilka miesięcy lub rok. Jeśli Twoja firma podlega wahaniom sezonowym (np. silny sezon letni lub świąteczny), pamiętaj o uwzględnieniu ich w swoim planie.
  • Długoterminowy: obejmuje bardziej ugruntowane firmy, które opierają się na rzeczywistych danych i próbują na ich podstawie tworzyć prognozy na przyszłość. Horyzont planowania może wynosić do 5 lat. Jednak im dłuższy okres, tym mniej dokładny będzie plan.

Nawet start-upy mogą stworzyć plan długoterminowy, jeśli ubiegają się o finansowanie zewnętrzne i/lub mają już jasną wizję i pomysł na rozwój w dłuższej perspektywie. W takim przypadku plan roczny zwykle nie wystarcza i dobrym pomysłem jest jego rozszerzenie.

Scenariusze planowania finansowego

Gdy zaczniesz tworzyć plan finansowy, spróbuj od razu pracować ze scenariuszami. Pomogą one lepiej przygotować się na nieoczekiwane kryzysy, a także oszacować potencjał przyszłego wzrostu i dalszych inwestycji.

Scenariusze planowania finansowego mogą być

  • Pesymistyczne: liczysz na minimalną sprzedaż i przychody lub wyższe koszty, więc musisz zaplanować zasoby na ich pokrycie.
  • Realistyczny: oparty na rzeczywistych danych z poprzednich miesięcy lub lat, w tym wahaniach sezonowych i nieoczekiwanych wydatkach.
  • Optymistyczny: to najlepszy scenariusz, z jakim można się spotkać w biznesie. Jeśli się spełni, wiesz, że będziesz mieć dodatkowe środki na pokrycie wcześniejszych strat lub odwrotnie, na przyszłe inwestycje i dalszy rozwój firmy.

Kluczowe wskaźniki planowania finansowego

Zysk lub strata nie są jedynymi wskaźnikami, na których należy się skupić w planowaniu finansowym. Pomyśl o własnych wskaź nikach, które dadzą Ci bardziej szczegółowy obraz tego, dokąd naprawdę zmierza Twoja firma.

Podstawowekluczowe wskaźniki wydajności (KPI) w biznesie to:

  • Punkt kryty czny - punkt, w którym przewidywane przychody zrównują się z kosztami i zaczynasz osiągać zysk;
  • zwrot z inwestycji - kiedy inwestycja zaczyna generować zysk, który zwraca poniesione koszty;
  • marża - sprzedaż lub obroty mogą nie dać prawdziwego oszacowania rentowności, tak jak rzeczywista marża, po której sprzedajesz swoje towary lub usługi. Obejmuje to sprzedaż, która nie występuje (zepsute towary, przerwy w świadczeniu usług, urlopy w całej firmie itp.

Wskaźniki KPI powinny być zgodne ze strategią firmy. Mogą to być

  • Udział w rynku - wyrażony jako obrót lub liczba klientów;
  • liczba nowych klientów lub odsetek powracających klientów;
  • całkowity czas dostawy lub reakcja obsługi klienta - jeśli budujesz na nich swoją znaczącą przewagę konkurencyjną;
  • w przypadku sklepów internetowych - całkowity ruch, współczynnik klikalności reklam online itp.

Osiągaj cele poprzez planowanie strategiczne

Masz w głowie świetny pomysł, ale nie wiesz dokładnie, jak go zrealizować?

  1. Zacznij od analizy sytuacyjnej środowiska, w którym chcesz działać.
  2. Następnie zdefiniuj wizję, misję, wartości i cele swojej firmy.
  3. Następnie przejdź do tworzenia biznesplanu, w tym planu finansowego.

Wypróbuj również metodę Lean Canvas - jednostronicowy biznesplan, który z łatwością opisze każdy projekt i pomysł oraz będzie elastyczny na zmiany. Pobierz nasz szablon Lean Canvas i dowiedz się, jak wypełnić go krok po kroku.

Pomożemy Ci formalnie rozpocząć działalność. Nie przejmuj się papierkową robotą w urzędach i zamów założenie spółki lub firmy online.

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Zalecane

Zakładanie spółek online
Zakładanie spółek online

Szybkie założenie spółki w 3 dni roboczych…

Szybkie założenie spółki w 3 dni roboczych online od EUR 280. Zarządzaj wszystkim za pomocą kilku kliknięć, my…

Dowiedz się więcej Dowiedz się więcej
Licencja handlowa
Licencja handlowa

Chcesz prowadzić działalność gospodarczą na własny…

Chcesz prowadzić działalność gospodarczą na własny rachunek, ale gubisz się w administracji związanej ze zgłoszeniem…

Dowiedz się więcej Dowiedz się więcej

Wiadomości z naszego bloga