Czym jest i jaki jest cel marketingu mix 4P?

Marketing mix to jedno z najprostszych narzędzi, jakie można wykorzystać w biznesie do planowania strategii i osiągania lepszych wyników. Poznaj jego zasady i zastosuj je w praktyce dzięki łatwemu w użyciu przewodnikowi, który dla Ciebie napisaliśmy.

Strategia marketingowa ≠ marketing mix

Marketing mix jest często mylony ze strategią marketingową. Ma ona jednak znacznie szersze pojęcie i bardziej długoterminowy charakter. Strategia zawsze odpowiada na pytania takie jak:

  • GDZIE jestem;
  • dokąd zmierzam;
  • CO chcę osiągnąć.

Strategia określa wizję firmy - czyli ramy i przybliżony obraz tego , dokąd chcesz dotrzeć w ciągu najbliższych kilku lat, jakie są filary Twojego biznesplanu i jakie wartości wyznajesz jako marka.

Planowanie strategiczne jest łaską każdego biznesu, ale może być trudne nawet dla doświadczonych przedsiębiorców. W naszym artykule Wizja, misja i wartości wyjaśniamy jego główne zasady i sposób ich definiowania za pomocą metody 5×Dlaczego.

Po strategii następuje to, co nazywamy taktyką. Ta ostatnia rozwija strategię w konkretne formy i plany cząstkowe, zadając pytania takie jak:

  • JAK osiągnę moją wizję;
  • KIEDY chcę osiągnąć określone kamienie milowe lub cele;
  • ILE zainwestuję w te działania.

To właśnie tutaj marketing mix pomoże ci w planowaniu. Po nim następują konkretne zadania operacyjnecząstkowe, które ustalasz lub delegujesz w ramach swojego zespołu.

Czym jest marketing mix i jak go stworzyć?

Marketing mix to zestaw narzędzi - obszarów, które są ze sobą powiązane i pomagają w spójnym myśleniu o ofercie.

Marketing mix jest znany jako 4P, składający się z pierwszych liter angielskich słów. Podstawowa koncepcja 4P mix obejmuje:

1/ Produkt

Pierwszy obszar miksu reprezentuje produkt, zarówno jako produkt fizyczny, jak i oferowaną usługę. Opisując produkt, bądź tak konkretny, jak to tylko możliwe i zapisz wszystko, co się z nim wiąże - jego opakowanie, wygląd, odmiany, jakość...

Dodaj inne atrybuty, najlepiej jeśli odróżniają Twój produkt od konkurencji. Czy zapewniasz doskonałe usługi produktowe, szerszą gwarancję, opakowanie premium? Wszystkie te elementy posłużą jako budulec dla kolejnych etapów planowania marketingowego.

2/ Cena

Kolejnym obszarem jest cena i wszystko, co może mieć na nią wpływ. Opisz, w jaki sposób ustalasz cenę - czy opierasz ją na rzeczywistych kosztach + marżach, cenach konkurencji lub cenach rynkowych, czy też ustalasz ceny premium, które mają częściowo efekt psychologiczny?

Ponownie, uwzględnij inne czynniki, które wpływają na cenę. Czy klienci płacą jednorazowo, w ratach lub w ramach subskrypcji? Czy oferujesz zniżki, odroczone płatności lub premie lojalnościowe?

Często można uzyskać argumenty sprzedażowe wynikające z konfiguracji lub strategii cenowej, które można wykorzystać w planowaniu promocji.

3/ Miejsce

Trzeci obszar odpowiada na pytanie , gdzie i w jaki sposób produkt jest dostępny. Czy starasz się spenetrować rynek tak szeroko, jak to możliwe, czy zamiast tego koncentrujesz się na ekskluzywnych segmentach? Czy sprzedajesz swoje produkty fizycznie, czy tylko online?

Zapisz sposoby, w jakie produkt może dotrzeć do klienta. Zastanów się, czy chcesz nadać priorytet niektórym z nich, czy też musisz dostosować opakowanie, przechowywanie lub dostawę. Czy Twój produkt wymaga specjalisty ds. sprzedaży i czy zapewnisz mu specjalistyczne szkolenie? Czy rozdajesz darmowe próbki do wypróbowania?

Im więcej szczegółów zostanie wyjaśnionych, tym lepiej będzie można zaplanować pozostałe obszary asortymentu.

4/ Promocja

Ostatnim obszarem jest promocja, czyli wszystkie sposoby, w jakie produkt może dotrzeć do klientów. Oczywiście obejmuje to reklamę, ale nie tylko.

Czy Twój produkt jest omawiany w sieciach, czy korzystasz z PR, influencerów lub rekomendacji partnerów biznesowych? Co robisz dla swojego wizerunku i marki? Czy bierzesz udział w wystawach, konferencjach lub wydarzeniach sprzedażowych? Preferujesz sprzedaż twarzą w twarz czy komunikację online?

Promocja może być pierwszym lub ostatnim ogniwem w łańcuchu dostaw między Tobą a Twoim klientem - w zależności od tego, czy tworzysz produkty dostosowane do konkretnego zapotrzebowania, czy oferujesz gotowe rozwiązania.

Kiedy same 4P nie wystarczą

Opisane powyżej 4P marketingu mix stanowią podstawę myślenia o planowaniu marketingowym. Można jednak dodać do niego także inne wymiary, takie jak:

5/ Ludzie

Lub wszystkie osoby zaangażowane w produkcję, sprzedaż lub zakupy. Czynnik ludzki jest ważny w obsłudze klienta, w osobie sprzedawcy, ale także w zapleczu (back office) lub w samej produkcji.

Jeśli jesteś dumny ze swoich ludzi, możesz opracować ten obszar oddzielnie poza podstawową mieszanką i podkreślić wszystko, na czym chcesz się skupić.

Jakie są Twoje wymagania dotyczące rekrutacji i kultury firmy? Sprzedawcy nie mogą obejść się bez specjalnego szkolenia, a może jesteś dumny z całodobowej linii klientów? Potrzebujesz doświadczonych projektantów dla swojej firmy?

Możesz być zaskoczony wzajemnymi powiązaniami tych czynników z innymi elementami marketingu mix.

6/ Procesy

Czasami produkt końcowy nie jest tak ważny, jak proces, który prowadzi do jego uzyskania. W jego ramach opisz:

  • podróż produktu od produkcji przez pakowanie i magazynowanie do dystrybucji lub
  • podróż klienta od zapytania, poprzez komunikację z firmą, aż do zakupu i ewentualnego wsparcia posprzedażowego.

Kiedy widzisz procesy czarno na białym, możesz lepiej zidentyfikować kluczowe kamienie milowe lub punkty, w których coś może pójść nie tak.

7/ Fizyczne dowody

Pomyśl o fizycznych dowodach jako namacalnych informacjach, które są zgodne z tym, co komunikujesz swoim klientom. Ten obszar idzie w parze z unikalnym tonem, marką i wartościami, które chcesz przekazać

Czy prezentujesz się jako firma prawnicza o ugruntowanej pozycji? W takim razie przestrzeń firmowa również powinna być odpowiednio reprezentacyjna. Chcesz działać jako nieformalny bank dla młodych? W takim razie postaw na nowoczesną obecność online, recenzje zadowolonych klientów, swobodny styl komunikacji i żywe kolory.

4C, czyli czym różni się spojrzenie klienta od spojrzenia sprzedawcy?

Na marketing mix można spojrzeć nieco inaczej - z perspektywy klienta. Podczas gdy klasyczna koncepcja 4P działa w odniesieniu do oferty firmy, czyli sprzedawcy, alternatywna koncepcja 4 C patrzy na te same elementy od strony kupującego, a więc wartości dla klienta. Na pierwszym planie stawia jego interesy i satysfakcję użytkownika.

Zmodyfikowany marketing mix w wariancie 4C wygląda zatem następująco:

4P - widok sprzedawcy 4C - widok klienta Jaka jest różnica?
Produkt Klient 4P skupia się na produkcie i jego cechach.
4C kładzie nacisk na to, w jaki sposób produkt zaspokaja potrzeby i pragnienia klienta, jaką ma dla niego wartość.
Cena Koszt 4P określa cenę, którą chcesz pobierać.
4C koncentruje się na całkowitym koszcie dla klienta (w tym jego czasie, energii itp.).
Miejsce Wygoda 4P odnoszą się do miejsca i sposobu dystrybucji produktu.
4C sprawdza, jak łatwo jest klientowi uzyskać produkt (wygoda zakupu, dostępność itp.).
Promocja Komunikacja 4P koncentruje się na jednostronnej promocji i reklamie.
4C kładzie nacisk na dwukierunkową komunikację i dialog z klientem, koncentrując się na jego potrzebach i opiniach.

Lubisz planować bardziej niż papierkową robotę?

Biznes to świetna zabawa, o ile nie musisz poświęcać czasu na czynności, które Cię wykańczają. Zleć nam swoją administrację - zajmiemy się księgowością, wypełnimy dokumenty podatkowe i zorganizujemy wszelkie zmiany w Twojej firmie. Dzięki temu będziesz miał wystarczająco dużo energii na strategiczny rozwój biznesu.

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Wiadomości z naszego bloga