Zmiana w rejestrze handlowym: najczęstsze przyczyny i procedura

Jeśli działasz w imieniu spółki kapitałowej, w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej zwykle napotykasz sytuację, w której musisz zmodyfikować określony wpis w rejestrze handlowym (CR). Poniżej znajduje się przegląd najczęstszych powodów zmiany wpisu w rejestrze handlowym oraz praktyczny sposób dokonania takiej zmiany.

Wszystkie obowiązkowe i opcjonalne dane wprowadzone do Rejestru Handlowego muszą być zawsze aktualne i ważne. W toku prowadzenia działalności gospodarczej naturalnie dochodzi jednak do zmian. Należy więc pamiętać, że zmiany te powinniśmy niezwłocznie zgłosić do sądu rejestrowego.

Najczęściej zmieniane dane w rejestrze handlowym

Jeśli kiedykolwiek rejestrowałeś spółkę lub siebie w rejestrze handlowym, nie omieszkałeś wypełnić rubryk z podstawowymi danymi, takimi jak:

  • Nazwa firmy,
  • miejsce prowadzenia działalności (siedziba),
  • forma prawna,
  • przedmiot działalności.

Wpisałeś również:

  • organ statutowy (w przypadku s.r.o. dyrektor (dyrektorzy) zarządzający, w przypadku a.s. rada nadzorcza lub zarząd), liczbę jego członków i sposób działania,
  • prokurenta, jeśli został udzielony,
  • wspólników lub akcjonariuszy,
  • wysokość kapitału zakładowego (w przypadku a.s., wskazać również liczbę udziałów i wartość nominalną każdego udziału),
  • radę nadzorczą i jej członków (obowiązkowe w przypadku spółki z o.o., nieobowiązkowe w przypadku spółki akcyjnej),
  • inne fakty.

Dane te są zatem logicznie najczęściej poddawane zmianom. Rozróżniamy, czy prosimy o rejestrację danych, ich zmianę czy całkowite usunięcie.

WSKAZÓWKA: Masz obecnie do czynienia ze zmianą nazwy lub siedziby spółki? Zapoznaj się z naszymi artykułami na temat zmiany nazwy spółki lub przeniesienia spółki, zawierającymi szczegółowe informacje, które przeprowadzą Cię przez te zmiany krok po kroku.

Zmiana nastąpiła, co teraz?

Zmienili się dyrektorzy spółki, planujesz podwyższyć kapitał zakładowy, a może przenieść siedzibę pod bardziej atrakcyjny adres? W takim razie powinieneś odzwierciedlić wszystkie te zmiany w rejestrze handlowym, najlepiej w ciągu 15 dni od daty zmiany.

W indywidualnych przypadkach termin ten może być jednak dłuższy, gdyż faktyczne zgłoszenie zmian poprzedzone jest zazwyczaj kilkoma krokami i modyfikacjami kluczowych dokumentów (np. w przypadku konieczności aktualizacji dokumentów stanowiących integralną część załączników do zmiany wpisu w rejestrze handlowym, których przygotowanie zajmuje więcej czasu).

1. Zwołanie walnego zgromadzenia

W pierwszej kolejności należy zwołać walne zgromadzenie. Jest ono najwyższym organem statutowym spółki i jest uprawnione do podejmowania decyzji w sprawie zmiany umowy spółki lub aktu założycielskiego (jeżeli spółka z o.o. ma więcej niż jednego założyciela), lub statutu w przypadku spółki akcyjnej.

Zwołanie walnego zgromadzenia jest dokonywane przez ciebie jako dyrektora zarządzającego (dyrektorów zarządzających) poprzez pisemne zaproszenie wysłane do wszystkich akcjonariuszy co najmniej 15 dni przed datą zgromadzenia.

Należy pamiętać, że walne zgromadzenie musi odbyć się w obecności notariusza, który sporządzi protokół. Protokół ten zostanie następnie wykorzystany jako podstawa do zmiany wpisu w rejestrze handlowym.

2. Inteligentny formularz z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych

Jako drugi krok w ubieganiu się o zmianę w rejestrze handlowym zalecamy skorzystanie z tak zwanego inteligentnego formularza Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Jest on elektroniczny i na bieżąco sprawdza poprawność i kompletność wypełnianych danych.

Formularz jest w pełni interaktywny i składa się z dwóch części:

  1. Częśc ipodmiotowej, w której wypełnia się konkretną zmianę, wpis lub wykreślenie danych z Urzędu Stanu Cywilnego.
  2. Część końcową, która zawiera informacje o użytkowniku jako wnioskodawcy zmiany, datę dokonania zmiany oraz listę załączników.

Wypełniony formularz można zapisać w celu ewentualnej modyfikacji lub przesłać bezpośrednio drogą elektroniczną. Najprostszym sposobem przesłania formularza drogą elektroniczną jest skorzystanie ze skrzynki pocztowej. Formularz można również przesłać pocztą elektroniczną podpisaną podpisem elektronicznym (w przypadku spółki LLC wszyscy członkowie zarządu, w przypadku spółki Inc. wszyscy członkowie rady dyrektorów lub zarządu).

Alternatywnie można pobrać formularz w formacie PDF, wydrukować go i wysłać wraz ze wszystkimi załącznikami do właściwego sądu rejestrowego. Jest to sąd rejonowy w regionie, w którym spółka ma swoją siedzibę. Jedynie w przypadku Pragi sądem rejestrowym jest Sąd Miejski w Pradze, a nie Sąd Okręgowy w Pradze.

WSKAZÓWKA: Jeśli spieszysz się ze zmianą rejestru handlowego, wygodnie jest zrobić wszystko za pośrednictwem notariusza. Tylko on może (jeśli spełnione są określone warunki) dokonać wpisu do rejestru handlowego w tym samym dniu, w którym dokonuje wpisu notarialnego.

Terminy, opłaty i podsumowanie procedury zmiany rejestracji

  1. Jeśli planujesz zmiany w swojej firmie, takie jak zmiana siedziby, nazwy, zmiana składu akcjonariuszy lub członków rady nadzorczej, podwyższenie kapitału zakładowego lub odwrotnie, rozpoczęcie likwidacji, zacznij od zwołania walnego zgromadzenia.
  2. Zaproszenie na walne zgromadzenie należy wysłać co najmniej 15 dni przed zgromadzeniem i nie zapomnieć o skontaktowaniu się z notariuszem.

  3. Notariusz będzie potrzebował aktualnego wyciągu z rejestru spółek, dokumentu założycielskiego i dowodów tożsamości wszystkich akcjonariuszy przed walnym zgromadzeniem.
  4. Dokumenty należy przesłać notariuszowi nie później niż 5 dni roboczych przed datą walnego zgromadzenia.

  5. Następnie należy użyć zmienionego dokumentu założycielskiego, protokołu notarialnego i inteligentnego formularza Ministerstwa Spraw Wewnętrznych.
  6. Wszystkie te dokumenty należy przesłać do właściwego sądu rejestrowego w ciągu 15 dni od daty walnego zgromadzenia. Opłata za zmianę, wykreślenie lub uzupełnienie wpisu w rejestrze handlowym wynosi 2.000 CZK, niezależnie od liczby zmian zawartych we wniosku.

  7. Sąd rejestrowy ma 5 dni roboczych od złożenia wniosku na podjęcie decyzji w sprawie żądanej zmiany. Decyzja staje się skuteczna dopiero po jej doręczeniu.

WSKAZÓWKA: Jeśli planujesz dokonać wielu zmian w ramach tej samej spółki, z pewnością praktycznym rozwiązaniem jest próba połączenia ich w jednym wniosku.

Pomożemy Ci przeprowadzić zmianę

Nasi specjaliści sprawnie przeprowadzą Cię przez cały proces. Skontaktuj się z nami za pomocą poniższego formularza kontaktowego, aby uzyskać więcej informacji. Z przyjemnością zajmiemy się zmianami w Twojej firmie.

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Wiadomości z naszego bloga