Lean Canvas: 1-stronicowy biznesplan (przewodnik)

Firma nie może obejść się bez biznesplanu. Niezależnie od tego, czy masz swoją wizję, misję i cele w głowie, czy też są one szczegółowo opisane, metoda Lean Canvas nauczy Cię, jak pracować z nimi w zupełnie nowy sposób. Szybko, elastycznie i przede wszystkim z maksymalną przejrzystością.

Czym jest Lean Canvas?

Wyjaśniamy metodę Lean Canvas w języku angielskim jako biznesplan w uproszczonym formacie - przejrzyście ułożony w tabeli na jednej stronie.

Doskonale nadaje się dla początkujących przedsiębiorców, którzy muszą sprawnie uporządkować swoje pomysły i rozwijać swój biznes w szybkim tempie. Prostotę modelu Lean Canvas docenią zarówno start-upy, jak i firmy o ugruntowanej pozycji, które działają w dynamicznym środowisku.

Podczas gdy tradycyjny biznesplan wymaga wielu godzin dogłębnej analizy, ustalania strategii, celów i opisywania kluczowych kategorii, model Lean Canvas może to zrobić w znacznie krótszym czasie. Wybiera tylko najważniejsze obszary biznesplanu. I zadaje znacznie bardziej ukierunkowane pytania.

Jak stworzyć Lean Canvas?

Tworzenie Lean Canvas nie jest skomplikowane. Model składa się z 9 segmentów, które są ze sobą połączone i naturalnie się uzupełniają. Postępuj z nami krok po kroku, odpowiedz na pytania przewodnie i dowiedz się, jak łatwo wypełnić szablon Lean Canvas:

  • Problem: Określ 3 najważniejsze problemy, które najbardziej interesują Twoich klientów. Zapytaj: Jaki konkretny problem ich trapi? Czy mogę zapewnić im dobre rozwiązanie? Krótko opisz problemy, ale rzeczywiste rozwiązania tych problemów omówimy w późniejszych segmentach szablonu Lean Canvas.
  • Segmenty klientów: czyli kim są moi użytkownicy i klienci. Czy mogę podzielić ich na grupy? Czy sprzedaję w trybie B2B (innym firmom) czy B2C (klientom końcowym)? Jeśli grupy znacznie się różnią, ale ich problemy są podobne, lepiej przygotować osobny arkusz dla każdej z nich.
  • Unikalność rozwiązania: Czy twój produkt ma zwięzły lub chwytliwy slogan? Krótką etykietę, która sprawia, że zapada w pamięć? Motto, które trafia w sedno oferty bez konieczności opisywania jej w skomplikowany sposób? W takim razie wygrywasz w tej kategorii. Jeśli chcesz wyróżnić się na tle konkurencji, wyjątkowość i wartość Twojego rozwiązania daje klientom wyraźną zachętę do zakupu.
  • Rozwiązanie: Jakie cechy Twojego produktu rozwiązują problemy klientów? Może to być konkretny projekt produktu. Świadczone usługi. Parametry dotyczące wydajności lub trwałości. Możliwości produktu. A może nawet fakt, że jest to limitowana edycja o ograniczonej dostępności.
  • KPI: Zdefiniuj własną miarę sukcesu - kluczowy wskaźnik, który prowadzi do sprzedaży lub znacząco się do niej przyczynia. Czy jest to liczba sprzedaży czy nowych klientów? Czy za sukces uważasz zwiększenie ruchu na stronie internetowej lub liczby obserwujących w mediach społecznościowych? A może liczba powracających klientów? Przyjrzymy się bliżej obliczaniu ceny, marży i przychodów w innym segmencie.
  • Sales journeys: czyli najlepszy sposób dotarcia do klientów. Wolisz sprzedaż osobistą czy online? Jak skutecznie sprzedawać swój produkt lub unikalne rozwiązanie? Czy te kanały sprzedaży są bezpłatne czy płatne? Czy kanały sprzedaży działają optymalnie, czy też ludzie się w nich gubią? Możesz uwzględnić komunikację z klientem w swojej dystrybucji.
  • Struktura kosztów: czy masz (przynajmniej w przybliżeniu) zmapowane kategorie kosztów? Zapisz swoje koszty stałe - te, które musisz płacić co miesiąc, niezależnie od tego, czy coś sprzedajesz, czy nie (czynsz, rachunek telefoniczny, spłata kredytu). A następnie określ ilościowo swoje koszty zmienne - zmieniają się one w zależności od ilości wyprodukowanych towarów (surowców, opakowań, paliwa) lub świadczonych usług. Obejmują one również premie motywacyjne dla partnerów biznesowych lub współpracowników, koszty kampanii reklamowych i upominków.
  • Źródła dochodu: Przejdziemy teraz do szczegółowej oferty cenowej. W jaki sposób obliczana jest marża dla danego produktu? Czy ustalasz próg rentowności - wielkość produkcji i sprzedaży, przy której koszty są równe przychodom? Czy uwzględniasz straty związane z towarami, które zostały wyprodukowane, ale nie mogą zostać sprzedane? A może głównym źródłem dochodu jest prowizja?
  • Nieuczciwa przewaga: Pozornie najtrudniejszy segment zostawiliśmy na koniec. Nieuczciwa przewaga jest naprawdę trudna do odtworzenia lub kupienia. Nie należy jednak zwieszać głowy, jeśli na początku nic nie przychodzi nam do głowy. Nieuczciwa przewaga często staje się widoczna dopiero wraz z praktyką i sprzedażą. Może ona przybrać formę niezbywalnego doświadczenia, bazy kontaktów, prestiżowej lokalizacji, unikalnych pomieszczeń sprzedażowych lub nawet dostępu do informacji.

Dla kogo Lean Canvas jest odpowiedni?

Zastanawiasz się, czy Lean Canvas jest dobrym modelem do opisania Twojego biznesu? Doceniszmetodę, gdy:

  • wolisz szybkość tworzenia od wielogodzinnych analiz i opisów;
  • potrzebujesz uporządkować swoje wstępne przemyślenia i przetestować na nich swoje hipotezy;
  • masz wizję w głowie, ale nie jesteś w stanie przełożyć jej na konkretną formę;
  • potrzebujesz jasnego i zrozumiałego dokumentu dla swoich współpracowników;
  • działasz w dynamicznym środowisku biznesowym, w którym musisz stale reagować na zmiany.

Lean Canvas a klasyczny biznesplan

Oczywiście model Lean Canvas ma kilka wad. Nie docenisz prostoty szabl onu, jeśli:

  • Potrzebujesz bardziej złożonego planu, który zawiera szczegółowe informacje;
  • prowadzisz działalność o ugruntowanej pozycji, w której nie ma potrzeby ciągłego wprowadzania innowacji i ponownej oceny sprawdzonych rozwiązań;
  • wycena zależy od szczegółowych obliczeń, których nie można odzwierciedlić w szablonie.

Ocena metody Lean Canvas

Chociaż 9 segmentów opisanych powyżej może wydawać się wymagającą rozgrzewką, jest to naprawdę lekkie rozwiązanie w porównaniu z tradycyjnym przetwarzaniem biznesplanu.

Zamiast długich analiz i szczegółowych strategii, model Lean Canvas jasno definiuje główne obszary każdego projektu w punktach. W każdej chwili można łatwo zmodyfikować cały plan lub szybko stworzyć na jego podstawie inne warianty.

Ogromną zaletą modelu Lean Canvas jest niewątpliwie jego ogólna orientacja na klienta. Podczas gdy w tradycyjnym biznesplanie firmy często grzęzną we własnych procesach, produkcji i konfiguracji, w Lean Canvas klient, jego problem i twoje funkcjonalne rozwiązanie są w centrum uwagi.

Wreszcie, co nie mniej ważne, docenisz logiczne połączenie różnych obszarów, co daje spójny, ale zwięzły przegląd.

Planujesz założyć własną firmę?

Być może masz pomysł w głowie, ale nie wiesz jeszcze dokładnie, jak go zrealizować.

A potem hura dla praktyki! Pomożemy Ci formalnie rozpocząć działalność. Nie przejmuj się papierkową robotą w urzędach i zamów online formularz spółki.

Dane do kontaktu

Napisz do nas, a my
odezwiemy się do Ciebie w ciągu 24 godzin.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i stosuje się do niej zasady Google polityki prywatnościwarunków korzystania z usługi

Zalecane

Zakładanie spółek online
Zakładanie spółek online

Szybkie założenie spółki w 3 dni roboczych…

Szybkie założenie spółki w 3 dni roboczych online od EUR 280. Zarządzaj wszystkim za pomocą kilku kliknięć, my…

Dowiedz się więcej Dowiedz się więcej
Licencja handlowa
Licencja handlowa

Chcesz prowadzić działalność gospodarczą na własny…

Chcesz prowadzić działalność gospodarczą na własny rachunek, ale gubisz się w administracji związanej ze zgłoszeniem…

Dowiedz się więcej Dowiedz się więcej

Wiadomości z naszego bloga